Max op P10 na vrijdag in Monaco: 'Vertrouwen dat we dichterbij kunnen staan'
Gepubliceerd op 23 mei 2025 door Yvonne Huijs
Max Verstappen heeft de tweede vrije training voor de Grand Prix van Monaco als tiende afgesloten. Na een tweede plek tijdens de eerste training moest de Nederlander tijdens deze sessie genoegen nemen met een lagere positie. Charles Leclerc was wederom het snelst, gevolgd door Oscar Piastri en Lewis Hamilton. Lando Norris en Liam Lawson completeerden de top vijf in Monaco.
Max kijkt over het algemeen tevreden terug op deze vrijdag: “De eerste training was best positief. Voor de tweede training hebben we wat aanpassingen gemaakt om te kijken hoe ver we de balans konden pushen. Ik denk dat we te veel hebben gepusht. Ik kon de bochten niet meer zo aanvallen zoals ik wilde. Ik verwacht niet dat we de snelste zijn, maar we willen wel wat dichterbij komen. Ik heb het vertrouwen dat we dichterbij kunnen staan dan nu. De Ferrari’s waren wel erg snel, ze hebben een stap vooruitgezet.”
Max had tijdens de tweede vrije training last van verkeer. Daarover zegt hij: “Monaco is altijd lastig met het verkeer. Maar vandaag was het twee keer best gevaarlijk. Één keer tijdens de eerste vrije training en één keer tijdens de tweede vrije training. Dat is niet ideaal. Maar ik weet dat het een training is, en gelukkig ging alles goed.”
Aan het begin van de tweede vrije training is het 23 graden met een baantemperatuur van 41 graden, iets warmer dan tijdens de eerste vrije training. Wanneer Max de pitbox verlaat, vraagt hij of hij dezelfde helm en hetzelfde vizier gebruikt als in de eerste training. Daarop krijgt hij een bevestigend antwoord. Bij aanvang van de training is het meteen druk in de pitlane en op de baan. We zien een mix aan banden, hoewel de gele wangen overheersen. Verstappen zet al snel een 1:12.922 neer, goed voor de snelste tijd. Over de boordradio geeft hij wel aan dat hij problemen heeft met het opschakelen.
Dan zorgt Isack Hadjar voor een rode vlag. De RB-coureur raakt bij het uitkomen van de tunnel met zijn linkerachterband de vangrail. Gelukkig weet hij zijn bolide terug te rijden naar de pitbox, waardoor de rode vlag wordt vervangen door een gele vlag, die na korte tijd weer wordt ingetrokken. Max zakt iets verder weg op de tijdenlijst en uit zijn frustratie over zijn medecoureurs via de boordradio, nadat hij tijdens een snelle ronde bij het zwembad gehinderd wordt. Na twintig minuten veroorzaakt Piastri de tweede rode vlag van de sessie: hij schiet rechtdoor bij bocht 1 en verliest daarbij zijn voorvleugel. Hij kan zijn bolide nog terugrijden naar de pitbox. Ook deze rode vlag wordt na enkele minuten weer ingetrokken.
Er komen ook meteen weer wat nieuwe snelle tijden op de klok. Halverwege de tweede training ziet de top vijf er als volgt uit: Alonso, Hamilton, Leclerc, Hülkenberg en Russell. Alonso reed zijn tijd op de zachte band, Hamilton op de mediums en Leclerc op de harde band. Wanneer de Monegask een snelle ronde rijdt op de softs, is dit goed voor een 1:11.414, de eerste plek. Kort daarna verbetert hij deze tijd naar 1:11.355. Max komt bij zijn volgende poging niet verder dan 1:12.151, wat hem de zevende tijd oplevert. Hij verbetert naar een 1:12.068, maar komt nog altijd zeven tienden tekort op Leclerc.
Met nog tien minuten te gaan zijn er weer problemen voor Hadjar, wat weer kortstondig leidt tot een gele vlag. Bij bocht 1 raakt hij de vangrails na wat overstuur, waarbij hij ogenschijnlijk de ophanging linksachter breekt. Via de boordradio klinkt zijn teleurstelling duidelijk. Hij rijdt nog terug naar de pitbox, maar keert niet meer terug op de baan.
Verstappen is rechtdoor geschoten in bocht 5, maar krijgt zijn auto niet in de achteruit. Dit lukt uiteindelijk toch en de Nederlander kan zijn weg vervolgen. In de laatste momenten van de training is iedereen bezig met de long runs. We zien dan ook geen verbeteringen meer. Leclerc is wederom het snelst, gevolgd door Piastri en Hamilton. Norris en Lawson completeren de top vijf voor de tweede vrije training in Monaco.
Prijsvraag GP Monaco: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing 2025 cap!
Uitslag tweede vrije training van Monaco:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:11.355 | 31 | |
2 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 1:11.393 | +0.038s | 27 |
3 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | 1:11.460 | +0.105s | 29 |
4 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 1:11.677 | +0.322s | 31 |
5 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls Honda RBPT | 1:11.823 | +0.468s | 31 |
6 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls Honda RBPT | 1:11.842 | +0.487s | 17 |
7 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 1:11.890 | +0.535s | 29 |
8 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 1:11.918 | +0.563s | 33 |
9 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | 1:12.002 | +0.647s | 31 |
10 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:12.068 | +0.713s | 28 |
11 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:12.072 | +0.717s | 29 |
12 | George Russell | RUS | Mercedes | 1:12.092 | +0.737s | 31 |
13 | Carlos Sainz | SAI | Williams Mercedes | 1:12.151 | +0.796s | 31 |
14 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber Ferrari | 1:12.234 | +0.879s | 28 |
15 | Oliver Bearman | BEA | Haas Ferrari | 1:12.259 | +0.904s | 32 |
16 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber Ferrari | 1:12.262 | +0.907s | 31 |
17 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 1:12.404 | +1.049s | 33 |
18 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 1:12.512 | +1.157s | 29 |
19 | Esteban Ocon | OCO | Haas Ferrari | 1:12.541 | +1.186s | 32 |
20 | Franco Colapinto | COL | Alpine Renault | 1:13.415 | +2.060s | 30 |